دانشگاه آزاد اسلامی مرکز شیروان چرداول

آموزش برگزاری کلاس آنلاین

دانشگاه آزاد اسلامی مرکز شیروان چرداول

آموزش برگزاری کلاس آنلاین

  • ۰
  • ۰

آموزش کلاس های مجازی واحد الکترونیکی - راهنمای دانشجویان

 

دانشجوی گرامی؛

جهت اتصال به کلاس های آموزش مجازی ارائه شده از سوی واحد الکترونیکی، تمامی مراحل را با دقت انجام دهید.

کلاس های مجازی طبق برنامه کلاسی ترم، از روز شنبه مورخ 16 فروردین 99 برگزار می گردد

تا زمانی که استاد به کلاس وارد نشود، دانشجو امکان ورود به کلاس را ندارد

بخش اول: پیش نیازهای نرم افزاری سیستم

۱- سیستم عامل ویندوز ۷ و یا بالاتر و نصب تمامی درایورها از جمله درایور کارت صدا

۲- نصب مجموعه نرم افزارهای آفیس (از جمله word و PowerPoint)

۳- نصب نرم افزاری برای مشاهده فایل های PDF : در صورتی که فایل های PDF برای شما قابل مشاهده نیستند نرم افزار معرفی شده زیر را دریافت و نصب نمایید:

دانلود نرم افزار Fox it Reader برای مشاهده فایل های PDF

4- نصب مرورگر فایرفاکس نسخه ۶۹ و یا بالاتر (برای دانلود فایرفاکس ۶۹ کلیک کنید)

۵- نصب برنامه Adobe Connect add in (برای دانلود برنامه مذکور کلیک کنید)

۶- نصب جدیدترین نسخه از فلش پلیر (برای دانلود فلش پلیر ۳۲ کلیک کنید)

توجه داشته باشید قبل از نصب فلش پلیر، مرورگر فایرفاکس را به طور کامل ببندید

۷- کیبورد فارسی + آموزش برای تایپ فارسی و بدون مشکل در چت کلاس آنلاین (برای دانلود کیبورد فارسی کلیک کنید)

۸- نصب نرم افزار Java Runtime (برای دانلود جاوا ران تایم کلیک کنید)

۹- نصب نرم افزار Any Desk برای رفع مشکل در مواقع اضطراری (برای دانلود Any Desk کلیک کنید)

 

بخش دوم: پیش نیازهای سخت افزاری سیستم

۱- میکروفن یا هدست یا هندزفری موبایل برای صحبت در کلاس (اختیاری می باشد)

 

بخش سوم: تست میکروفن

برای تست سالم بودن میکروفن به سایت ذیل مراجعه نموده تا به صورت آنلاین وضعیت کارکرد میکروفن شما از طریق ضبط صدا و پس از آن پخش صدای ضبط شده مورد آزمایش قرار بگیرد

نرم افزار آنلاین تست صدا و میکروفن

پس از کلیک بر روی لینک بالا، بر روی آیکون قرمز رنگ میکروفن () کلیک کنید، میکروفن را نزدیک به دهان خود کرده و چند ثانیه صحبت کنید. سپس بر روی دکمه قطع ضبط () کلیک کنید و صدای ضبط شده خود را پخش کنید ().

توجه داشته باشید، در صورتی که درایور کارت صدای کامپیوتر و یا لپ تاپ خود را نصب نکرده باشید، در محیط کلاس، میکروفن شما قابل شناسایی نیست، تست فوق فقط مربوط به سالم بودن میکروفن شماست

بخش چهارم: اتصال به کلاس درس

برای اتصال به کلاس، ابتدا وارد آدرس زیر شوید:

http://lmsmap.iauec.ac.ir/

سپس از رو نقشه کشور ایران، بر روی استان ایلام کلیک نموده و مرکز شیروان چرداول را انتخاب نمایید:

 

صفحه ای مانند صفحه ذیل برای شما باز خواهد شد:

 

دانشجویان محترم برای ورود به سایت از یکی از روش های ذیل استفاده نمایند:

روش اول:

نام کاربری: شماره دانشجویی                                        رمز عبور: کدملی

در صورتی که از طریق روش اول موفق با ورود نشدید، از روش دوم و یا روش سوم استفاده کنید

روش دوم: نام کاربری: کدملی                                       رمز عبور: شماره موبایل

یا

روش سوم: نام کاربری: کدملی                                      رمز عبور: کدملی

 

دانشجویان اتباع خارجی برای ورود، در قسمت نام کاربری، شماره دانشجویی و در قسمت رمز عبور، آخرین رقم شماره دانشجویی خود را ۱۰ بار تکرار نمایند

 

پس از ورود برای اطلاع از نحوه کار با سامانه می توانید فایل آموزشی پیوست شده را مطالعه نمایید.

دریافت فایل آموزشی مخصوص دانشجویان - ویرایش ۲۰ اسفند ۹۸

همچنین می توانید از آموزش های تصویری تهیه شده که در صفحه ذیل قابل مشاهده است، استفاده نمایید.

فیلم های آموزشی مخصوص دانشجویان

در صورتی که مانند عکس ذیل بعد از انتخاب یکی از دروس خود، ۲ عنوان کلاسی را مشاهده نمودید، کلاسی که عنوان Main Class دارد را انتخاب کنید

حضور و غیاب دانشجویان:

ملاک حضور و غیاب دانشجویان پیوستن به کلاس های درسی خود می باشد. لذا از زمان ورود به کلاس تا پایان کلاس آنلاین باشید و از کلاس خارج نشوید.

در صورتی که به هر دلیل در زمان کلاس آنلاین موفق به اتصال به کلاس نشدید، می توانید فایل ضبط شده کلاس را مشاهده کنید.

هریک از موارد ذکر شده به عنوان حضور دانشجو مدنظر قرار می گیرد.

 

 

سوالات متداول دانشجویان در ادامه مطلب

 

 

سوالات متداول دانشجویان

 

 

۱- چرا به هنگام ورود به سامانه، با زدن کد کاربری و رمز عبور هیچ اتفاقی نمی افتد؟
ابتدا دقت کنید که حتماً با مرورگر فایرفاکس ورژن ۶۹ و یا بالاتر وارد کلاس شده اید و از سایر مرورگرها از جمله گوگل کروم استفاده نمی کنید.
در صفحه ای که در آن نام کاربری و رمز عبور را وارد می کنید باید کد سامانه 04 باشد. این سامانه مختص مرکز شیروان چرداول است. در صورت مشاهده کدی به غیر از 04، مجدداً فرآیند ورود به کلاس را از سامانه http://lmsmap.iauec.ac.ir شروع کنید.

 

نام کاربری پیش فرض برای دانشجویان شماره دانشجویی و رمز عبور آنها کد ملی ۱۰ رقمی (با احتساب صفر و یا دو صفر اول آن) می باشد
توجه داشته باشید، برای آن دسته از دانشجویانی که پس از تاریخ ۱۴ اسفندماه تغییری در انتخاب واحد آنها بوجود آمده است، امکان دسترسی به سایت کلاس های مجازی را ندارند و یا آن دروس را در لیست خود مشاهده نمی کنند. طبق اعلام واحد الکترونیکی، این موارد به صورت کلی اصلاح خواهند شد و نیاز به پیگیری از طرف استاد ندارد.


۲- موقع پیوستن به کلاس با خطای زیر بروزرسانی فلش پلیر مواجه میشوم. چطور آن را بر طرف کنم؟
مطابق عکس بر روی آیکون مشخص شده کلیک کنید و سپس Allow را بزنید.


۳- پس از کلیک بر روی گزینه پیوستن به کلاس، با خطای The meeting has not yet started مواجه می شوم. دلیل آن چیست؟

دلیل این ارور این است که در کلاسی که شما قصد ورود به آن را دارید، استاد هنوز وارد نشده است و یا کلاس شما تشکیل نشده است. پیش شرط ورود دانشجویان به کلاس این است که استاد در کلاس ورود کرده باشد.

 

۴- پس از کلیک بر روی گزینه پیوستن به کلاس، با ارور فلش پلیر مواجه می شوم. راه حل آن چیست؟


ورود به کلاس فقط از طریق مرورگر FireFox امکان پذیر است. ابتدا مطمئن شود که با سایر مرورگرها وارد کلاس نشده باشید.
اگر علی رغم استفاده از Firefox باز هم ارور نصب فلش پلیر را مشاهده می کنید، از بخش اول راهنمای ویژه اساتید یا دانشجویان، نرم افزار Adobe Flash Player 32 را دانلود نموده، فایرفاکس را به طور کامل ببندید و Flash Player را نصب نمایید. سپس فایرفاکس را باز کنید و به کلاس وارد شوید. در صورتی که با ارور آپدیت فلش پلیر مواجه شدید به سوال متداول شماره ۲ مراجعه کنید.

۵- آیا دانشجویان از طریق موبایل و تبلت امکان استفاده و اتصال به کلاس ها آنلاین را دارند؟

برای اتصال بدون دردسر و استفاده از تمامی امکانات کلاس های مجازی، توصیه اکید ما استفاده از کامپیوتر و یا لپتاپ می باشد ولی در صورت عدم امکان استفاده از آن، برای گوشی و یا تبلت های اندرویدی می بایست نرم افزار Adobe Connect را نصب نمایید و از برای اتصال به کلاس حتماً از مرورگرهای FireFox یا CM Browser استفاده کنید.

برای گوشی های آیفون و یا تبلت های بر پایه ios نیز می بایست برنامه Adobe Connect را نصب نموده و برای ورود به کلاس فقط از مرورگر Firefox استفاده کنید.

دقت کنید که به هنگام ورود نام کاربری و رمز عبور، کیبورد شما انگلیسی باشد و ارتباط VPN در گوشی شما فعال نباشد، تا بدون مشکل به کلاس متصل شوید.

 

۶- چرا کلاس های ذخیره شده برای من نمایش داده نمی شود؟
کلاس های ضبط شده فقط از ساعت ۲۰ (۸ شب) الی ۸ صبح قابل نمایش است. در صورتی که در این بازه زمانی مراجعه کرده اید و فایلی مشاهده نمی کنید، دلیل آن عدم برگزاری کلاس و یا مشکل فنی می باشد که باید از سوی استاد با بخش پشتیبانی فنی پیگیری شود.


۷- چطور می توان کلاس های ضبط شده را دانلود کرد؟
در حال حاضر امکان دانلود کلاس های ضبط شده میسر نیست و فقط می توان کلاس ها را مشاهده کرد.

 

۸- چرا پس از ورود به سایت، تعدادی از دروس خود را مشاهده نمی کنم؟
اساتیدی که بنا به ضرورت بعد از تاریخ ۱۴ اسفندماه برای ایشان درس تعریف شده است ولی دروس مذکور در سامانه کلاس های مجازی آنها ثبت نشده، طبق اعلام واحد الکترونیکی، این موارد به صورت کلی اصلاح خواهند شد و نیاز به پیگیری از طرف استاد ندارد.


۹- در کلاس های مجازی حضور و غیاب اساتید و دانشجویان چگونه انجام می شود؟
ملاک حضور و غیاب دانشجویان حضور در کلاس مجازی آنلاین، و ملاک اساتید حضور در کلاس مجازی آنلاین و تدریس می باشد. همچنین مشاهده کلاس های ضبط شده توسط دانشجو، برای دانشجو حضور تلقی می گردد.
لازم به ذکر است این کار به صورت سیستمی انجام می گیرد و نیاز به اقدام خاصی از سوی استاد و یا دانشجو ندارد.


۱۰- برای رفع مشکل بهم ریختگی حروف به هنگام تایپ فارسی در قسمت چت چه کاری باید انجام داد؟
برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد، یک راه این است که در تمامی کلماتی که در قسمت چت نوشته می شود به جای حرف "ی" از ترکیب کلید های Shift و "ط" استفاده شود. ترکیب این دو کلید "ی" فارسی را به "ی" عربی تبدیل می نماید.
راه دوم استفاده از کیبورد اصلاح شده فارسی Nikan network است که در قسمت نرم افزارهای مورد نیاز فایل راهنما قرار داده شده است. در صورت نصب این کیبورد، قبل از شروع تایپ در محیط چت باید مطابق عکس ذیل کیبورد مشخص شده را انتخاب کنید.


 

۱۱- چرا به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس های مجازی، صدا پخش نمی شود؟

به هنگام پخش جلسات ضبط شده، به صورت پیش فرض صدا در کمترین حد می باشد. مطابق عکس ذیل صدا را زیاد کنید.

 

۱۶- برای رفع خطای Not Authorized به هنگام مشاهده جلسات ضبط شده کلاس ها چه باید کرد؟


در صورت مشاهده این خطا:

ابتدا صفحه حاوی خطا را ببندید.

سپس یکبار بر روی پیوستن به کلاس کلیک کنید تا با پر شدن نوار Adobe Connect فرآیند اتصال به کلاس انجام شود (در این مرحله هر پیغامی نمایش داده شود مهم نیست)

در نهایت صفحه کلاس را ببندید و بعد بر روی مشاهده یکی از قسمت های ضبط شده کلیک کنید.

  • ۹۹/۰۱/۱۷
  • مرکز شیروان چرداول

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی